Christian Kefilev
Christian Kefilev

Corporate Finance Adviseur



Een goede voorbereiding op de verkoop van uw onderneming is het halve werk. Dit begint vaak al jaren voorafgaand aan het daadwerkelijke moment van verkoop. In vakjargon wordt de voorbereiding op verkoop ook wel aangeduid met de term ‘verkoopklaar’. Een onderneming die verkoopklaar is, wordt niet alleen sneller verkocht, maar levert ook meer op!
 

You need to dress the bride  

Het verkoopproces van een onderneming heeft veel weg van een huwelijk. In het Engels wordt het verkoopklaar maken van een onderneming ook wel aangeduid met de term: “you need to dress the bride”. 

Om uw partner te bewegen om met u in het huwelijksbootje te stappen heeft u hem of haar moeten verleiden en laten zien dat u alles in het leven goed op orde heeft. Dit geldt ook voor de verkoop van een onderneming.  

Een onderneming wordt niet gekocht, maar verkocht! In de voorbereiding op het verkoopproces wordt de onderneming aantrekkelijk gemaakt voor een specifieke groep kopers. Dit gebeurt door haar unieke kwaliteiten te etaleren en de interne organisatie te finetunen. 
 

3 tips om uw onderneming verkoopklaar te maken 

Het verkoopklaar maken van een onderneming is maatwerk en sterk afhankelijk van de specifieke onderneming en de gekozen verkoopstrategie. In de praktijk zijn de volgende 3 tips vrijwel altijd van toepassing: 
 

1. Maak uzelf misbaar 

De praktijk leert dat een MKB onderneming erg afhankelijk is van de ondernemer (DGA). U heeft het bedrijf zelf opgebouwd en uw persoonlijke betrokkenheid is cruciaal geweest voor het succes van de onderneming. Hoewel dit de afgelopen jaren dus een belangrijke kracht is geweest, is dit in de ogen van een koper een risico.  

In de voorbereiding op een verkoop is het tijd om uw taken over te dragen. Niet aan een koper, maar aan de organisatie die u zelf heeft opgebouwd. Maak uzelf misbaar en draag operationele taken over aan een manager. Introduceer bij deze manager bijvoorbeeld klanten en leveranciers die al sinds jaar en dag met uw onderneming samenwerken. Het doel is om een organisatie neer te zetten, die ook doordraait bij uw afwezigheid.  
 

2. Begin tijdig met de voorbereiding 

De voorbereiding op een verkoopproces heeft invloed op de doorlooptijd van de verkoop én de verkoopopbrengst. Begin op tijd met de voorbereiding, u heeft dan voldoende tijd om de organisatie te finetunen. De voorbereiding start ruim voorafgaand aan het daadwerkelijke moment van verkoop (bij voorkeur 1 tot 5 jaar). 
 

3. Richt uw pijlen niet op winst, maar op waarde 

De verkoopopbrengst is niet gebaseerd op de winst, maar op de waarde van uw onderneming. Richt uw pijlen daarom op de waardedrijvers van de onderneming en probeer deze te optimaliseren. Door hier tijdig mee te starten, heeft u zelf een positieve invloed op de daadwerkelijke prijs die u voor de onderneming ontvangt.  
 

Conclusie 

Bent u van plan om uw onderneming over enkele jaren te verkopen? Maak dan tijdig een bewuste start met de voorbereiding daarop en investeer in het verkoopklaar maken van uw onderneming.  

Meer weten?

 

Already verified you are human.
Moment geduld...
Deel deze pagina