Christian Kefilev
Christian Kefilev

Corporate Finance Adviseur


Omvang en grootte zijn belangrijk voor de verkoop van uw bedrijf. Zij hebben invloed op het gemak waarmee een verkoper wordt gevonden, op het soort koper dat geïnteresseerd is in uw onderneming en - niet onbelangrijk- op de verkoopopbrengst/prijs die u voor uw onderneming ontvangt.

 
Omvang bepaalt interesse vanuit financiële kopers

Kopers worden doorgaans onderverdeeld in 3 categorieën:

1.    Financiële kopers
2.    Strategische kopers of
3.    Particulieren (Management Buy-in/Buy-out kandidaten)

 
Financiële koper

Een financiële koper, ook wel een investeerder genoemd, is voornamelijk om financiële redenen geïnteresseerd in de aankoop van bedrijven. Deze kopers zijn actief op zoek naar nieuwe investeringsmogelijkheden en onderhouden over het algemeen goede contacten met corporate finance adviseurs door het land. Zij worden (op anonieme wijze) door deze adviseurs geïnformeerd over interessante investeringsmogelijkheden.

De ervaring leert dat financiële kopers met name interesse hebben in bedrijven met een zekere omvang. Een vuistregel is een minimale omzet van 10 miljoen euro. Deze bedrijven hebben namelijk vaak een duurzame omzet en een sterke interne organisatie, dit maakt ze aantrekkelijker voor investeerders. Overigens is dit sterk afhankelijk van de branche. In de IT branche ligt deze drempel bijvoorbeeld lager.

 
Verkoopopbrengst is mede afhankelijk van omvang

Naast het soort koper is ook de verkoopopbrengst afhankelijk van de omvang van uw onderneming. De prijs die u ontvangt voor uw bedrijf wordt beïnvloed door (bedrijfsspecifieke) risico’s. Voor een kleinere organisatie wordt doorgaans minder betaald (in vergelijking met een grotere organisatie uit dezelfde branche). De ratio hierachter is dat een kleine organisatie meer bedrijfsspecifieke risico’s omvat. Dit verlaagt de prijs die een koper bereid is te betalen.

 
Praktijkvoorbeeld

In de tandartsbranche zijn de afgelopen jaren veel overnames gedaan door financiële partijen. Waar voor (middel)grote praktijken 5 tot 7 keer de operationele winst werd betaald (lees: EBITDA), week dit voor kleinere praktijken af. Voor relatief kleine praktijken werd slechts 1,5 tot 4 keer de operationele winst betaald.​​​​​​

 
Conclusie

Bent u van plan om uw onderneming over 5-10 jaar te verkopen? Het is dan het overwegen waard om de omvang van uw onderneming te vergroten door middel van een fusie of een overname. Dit beïnvloedt namelijk het soort koper dat geïnteresseerd is in uw onderneming én de verwachte verkoopopbrengst.

Meer weten?

 

Already verified you are human.
Moment geduld...
Deel deze pagina