We maken op deze website gebruik van cookies. Wilt u weten wat dat betekent voor uw privacy?
Lees dan onze Privacy- en cookieverklaring. Klik hier voor een opt-out van Google Analytics op deze website.
Akkoord »

Menu Inloggen Mijn ESJ

Transparantie bij fondsenwerving

Transparantie : daar wordt iedereen beter van.

Nederlanders zijn gulle gevers. Jaarlijks geven we met zijn allen meer dan 4,3 miljard aan goede doelen. Ondanks die grote bereidheid tot geven is het vertrouwen in goede doelen gezakt tot een dramatisch dieptepunt. Aanleiding daarvoor zijn de berichten dat donaties niet besteed worden aan hulp. De publieke verontwaardiging is groot wanneer blijkt dat het geld blijft kleven aan handen die er geen recht op hebben. 
In 2013 kwam de organisatie Alpe d’Huzes op deze negatieve manier in de publiciteit. Het land was te klein en de heersende opinie leidde er toe dat er minder geld werd ingezameld tijdens de jaarlijkse collecte van de Kankerstichting. Nederland staat op zijn achterste benen als het salaris van de directeur van een goede doelen stichting bekend wordt. Want wij willen best geven aan een goed doel maar niet er voor zorgen dat door een gift een directeur meer verdiend dan de Balkende-norm.

Fondsenwerving

Het is daarom van groot belang om als goede doelen stichting iedere onduidelijkheid over de besteding van gelden te voorkomen. Het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving) heeft criteria opgesteld waar binnen goede doelen moeten werken. Het streven is om zo veel als mogelijk van de opgehaalde gelden te besteden aan het goede doel en kosten te beperken. Transparantie is hierbij het toverwoord. Zo mag er bijvoorbeeld niet meer dan 25% van de inkomsten aan fondswerving worden uitgegeven.

Protocol en verantwoording

Transparantie is niet alleen achteraf verantwoording afleggen aan het maatschappelijk verkeer. Transparantie begint eerder. Ons stappenplan help u daarbij.

  1. Beschrijf helder en specifiek het goede doel; voor wie of wat zijn de middelen bestemd.;
  2. Leg vast wie waarvoor binnen de organisatie bevoegd is;
  3. Leg salaris en kostenvergoeding in een protocol vast;
  4. Leg vast welke specifieke projecten financieel gesteund worden;
  5. Breng functiescheiding aan binnen de organisatie;
  6. Stel een begroting op en
    -  Benoem de vaste kosten (salaris, huur etc)
    -  Benoem de variabele kosten (inhuur, fondswerving etc)
    -  Schat de opbrengst van de fondswerving in
    -  Bepaal, afhankelijk van de inkomsten, welke bedragen naar welk specifiek doel gaan
  7. Het bestuur en een gecertificeerd accountant beoordelen in de opstartfase de hiervoor genoemde punten; begroting en protocol. Deze informatie wordt vervolgens publiekelijk gemaakt. Bijvoorbeeld door vermelding op de website van de goede doelenorganisatie.
  8. Na afronding van het jaar / project wordt de verantwoording opgesteld; deze verantwoording wordt vastgesteld door het Bestuur;
  9. Vervolgens controleert de accountant de verantwoording en verstrekt zijn controleverklaring. Tevens rapporteert de accountant aan het Bestuur of de procedures (punt 1 tot en met 6) zijn nageleefd. De verantwoording met de controleverklaring en het rapport van de accountant wordt vervolgens op de website van het goede doel gezet.

Door dit stappenplan te hanteren voorkomt u de verontwaardiging zoals hiervoor geschetst. Met het openbaar maken van de begroting biedt u vanaf de opstartfase transparantie over de besteding van de donaties. Hierdoor kunt u uw aandacht geheel richten op de juiste besteding van middelen aan het goede doel en daar wordt iedereen beter van.

Meer informatie?

Neem contact op met een van onze vestigingen. Wij helpen u graag met de invoering van ons stappenplan in uw goede doelen organisatie. Dit niet alleen vanuit onze professie maar ook vanuit onze maatschappelijke betrokkenheid.

Klik hier als u meer informatie wilt over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).

Gerelateerde artikelen

Kies een adviseur bij u in de buurt Neem contact op »

Op de hoogte blijven?
Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Klik hier »×