We maken op deze website gebruik van cookies. Wilt u weten wat dat betekent voor uw privacy?
Lees dan onze Privacy- en cookieverklaring. Klik hier voor een opt-out van Google Analytics op deze website.
Akkoord »

Menu Inloggen Mijn ESJ

Toch fors hogere bpm door andere meetmethode

5 november 2019

De nieuwe meetmethode die gebruikt wordt ter bepaling van de CO2-uitstoot door auto’s, leidt tot een fors hogere bpm. Dit stellen de organisaties RAI en BOVAG, op basis van een onderzoek door KPMG.

Nieuwe meetmethode

De nieuwe meetmethode ter vaststelling van de CO2-uitstoot, vervangt vanaf 2017 langzaam de oude meetmethode. De nieuwe methode zou de CO2-uitstoot nauwkeuriger vaststellen.

Geen hogere bpm

De nieuwe methode zou niet tot een hogere bpm leiden, maar genoemde organisaties stellen dat dit wel het geval is. Vanaf 1 juli van dit jaar zouden de bpm-tabellen worden aangepast aan de nieuwe methode, zodat per saldo geen hogere bpm zou resulteren. RAI en BOVAG stellen dat er alleen al tot 1 juli 2020 een hogere bpm-opbrengst is van € 600 miljoen en dat ook na 1 juli van dat jaar per auto meer wordt betaald dan nu.

Groter en zwaarder

Volgens het ministerie van Financiën is de hogere opbrengst het gevolg van de aanschaf van grotere en meer vervuilende auto’s. Het ministerie bestrijdt dat de hogere bpm veroorzaakt wordt door de nieuwe meetmethode.

Compensatie

RAI en BOVAG eisen echter compensatie voor de automobilist. Ze stellen dat er een onterecht extra meeropbrengst van honderden miljoenen over de ruggen van de automobilist wordt geïnd aan bpm.

Tot slot

Neem voor meer informatie contact op met een adviseur van een van de vestigingen van ESJ Financial Engineering.
Breda
Zwijndrecht
Oosterhout

Kies een adviseur bij u in de buurt Neem contact op »

Op de hoogte blijven?
Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Klik hier »×