Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie AVG-proof is?
 

UW PERSONEELSADMINISTRATIE

Als u personeel in dienst heeft, bent u wettelijk verplicht een personeelsadministratie te voeren. Een personeelsadministratie waarin, naast de “basale” personeelsgegevens rondom de persoon van de medewerker en diens salaris, vaak ook andere gegevens vermeld staan zoals ziek- en herstelmeldingen, functionerings- en beoordelingsgesprekken, leasecontracten en noem maar op.

Nagenoeg alle persoonsgegevens van medewerkers worden vastgelegd. U heeft van uw medewerkers een hoop privacygevoelige informatie voorhanden. De impact van de AVG op de manier waarop u de personeelsadministratie voert is groot. Zo moet HR bijvoorbeeld sollicitatieprocedures, personeelsdossiers, bewaartermijnen, administratie en uitwisseling van gegevens bij ziekte en re-integratie in overeenstemming met de AVG brengen. Onderstaand 6 aandachtspunten over de AVG voor HR.
 

1. BRENG INFORMATIESTROMEN BINNEN DE HR-AFDELING IN KAART

U moet o.a. de volgende zaken documenteren:

  • van wie worden er persoonsgegevens verwerkt

  • welke persoonsgegevens worden verwerkt

  • met welk doel worden deze gegevens verwerkt en

  • met wie worden de persoonsgegevens gedeeld


Al deze informatie vormt de basis voor de voorbereiding op de AVG.


2. BEPAAL HOE U OMGAAT MET EEN DATALEK

U moet binnen een kort tijdsbestek verschillende acties ondernemen, daarom raden wij u aan een beleid datalekken op te stellen. In dit beleid kunt u op duidelijke wijze vastleggen hoe binnen uw organisatie wordt gehandeld indien er sprake is van een datalek of wanneer een datalek vermoed wordt.
 

3. DE BETROKKENE HEEFT RECHT TOT INZAGE IN ZIJN PERSOONSGEGEVENS

Gelet op het recht van inzage, is het van belang dat de HR-administratie op orde is. Daarnaast moet u er rekening mee houden dat het ‘’heimelijk’’ opbouwen van een personeelsdossier risicovol is.
 

4. PERSOONSGEGEVENS MOGEN NIET TOT IN ONEINDIGHEID WORDEN BEWAARD

De AVG bepaalt dat persoonsgegevens niet langer bewaard mogen worden dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld. Er staat geen concrete bewaartermijn in de AVG. 
 

5. INFORMATIEPLICHT

Onder de AVG moet u werknemers, maar ook sollicitanten, heldere informatie geven over o.a. de persoonsgegevens die u verwerkt, voor welk(e) doel(en) u deze gegevens verwerkt en de rechten die zij hebben.
 

6. DE ZIEKE WERKNEMER

Voor u als HR-medewerker is het van belang om te weten welke gezondheidsgegevens u mag vragen en verwerken van een sollicitant en van een zieke werknemer.

Neem voor meer informatie  contact op met een van onze adviseurs.

Neem contact op

*
*
*
*
*

Meer blogs

Top 10 wijzigingen voor de werkgever 2025

Heeft u personeel in dienst? Werkt u met zzp’ers? Op 1 januari 2025 is er weer een flink aantal wijzigingen doorgevoerd voor u als werkgever en als dga. Wij wijzen u op tien belangrijke punten.

ZZP'ers of loondienst?

ZZP’ers die de regels niet naleven worden ook wel schijnzelfstandigen genoemd. We praten u bij over het handhavingsmoratorium en de wet VBAR.

Automatisering: de sleutel tot efficiënte recruitment en onboarding-processen

In de huidige, snel veranderende arbeidsmarkt is efficiëntie van cruciaal belang. Automatisering speelt hierin een sleutelrol, vooral bij recruitment en onboarding.

Als werkgever kunt u kosten besparen met de LIV en LKV

Er zijn verschillende financiële regelingen beschikbaar om werkgevers te ondersteunen bij het in dienst nemen en houden van personeel. Twee belangrijke regelingen zijn het Lage-inkomensvoordeel (LIV) en het Loonkostenvoordeel (LKV).

Prinsjesdag 2024: de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsrecht en HR

Wat staat er in de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid? Wij zetten de belangrijkste maatregelen voor HR uit het regeerprogramma voor u op een rij.

Inzetten op een leven lang ontwikkelen in uw organisatie?

Met de Stimuleringsregeling Leren en Ontwikkelen in het MKB (SLIM) ontvangt u maximaal € 24.999 subsidie voor het ontwikkelen en uitvoeren van een leer- en ontwikkeltraject.