FREQUENT ZIEKTEVERZUIM: 3X OF VAKER PER JAAR? 

Om mee te beginnen, er bestaat geen wettelijke definitie van de term ‘frequent ziekteverzuim’. In veel organisaties geldt echter de gouden regel dat 3 of meer ziekmeldingen per jaar als frequent worden beschouwd. Het gemiddelde ziekteverzuim per werknemer ligt in Nederland namelijk op één ziekmelding van 2 dagen.  

Vaak meer aan de hand, signaal serieus nemen
Een Nederlandse werknemer is gemiddeld 1x per jaar ziek. Met een beetje pech kan dit 2x keer per jaar zijn, maar als een medewerker zich 3x per jaar ziek meldt, dan is er vaak meer aan de hand. Het is dus zaak dit signaal serieus te nemen.  
 

IMPACT IS GROOT 

Frequent (kortdurend) ziekteverzuim lijkt misschien geen al te groot probleem, maar kan natuurlijk behoorlijke impact hebben op de werkvloer. Het regelmatig onverwacht uitvallen van een werknemer leidt tot extra druk op de rest van de collega’s. Het kan leiden tot het missen van deadlines en orders of bijv. tot frictie binnen het team, wanneer een van hen zich ogenschijnlijk gemakkelijk ziek meldt.  

Ontslag?
Ontslag wegens frequent ziekteverzuim is ook niet voor niets als speciale ontslaggrond opgenomen in de wet. Het is goed te weten dat deze mogelijkheid er is voor het geval het verzuimgedrag van de werknemer niet verandert. Zorg dan wel voor een goed dossier. Hierin legt u vast wat de impact van het verzuim is op de organisatie en wat u heeft gedaan om de situatie te verbeteren.  

Oorzaak?
Wanneer u constateert dat een werknemer frequent verzuimt, is het dus raadzaam om zo snel mogelijk actie te ondernemen en het gesprek met de betreffende werknemer aan te gaan. Wat zit er achter de regelmatige ziekmeldingen? Wellicht is de werknemer zich simpelweg niet bewust van zijn of haar gedrag. Het kan echter ook zo zijn dat er een specifieke oorzaak is. Door vroegtijdig het gesprek aan te gaan, kunt u grotere problemen en wellicht zelfs langdurige arbeidsongeschiktheid voorkomen.  

Goede voorbereiding loont
Bereid u goed voor op een verzuimgesprek. Zorg dat u de ziekmeldingen (via een overzicht) paraat heeft en zorg voor een rustige ruimte die geschikt is om een vertrouwelijk gesprek te voeren.  
 

AFSPRAKEN MAKEN OVER OPLOSSINGEN 

Luister goed naar de werknemer en borduur voort op de antwoorden. Benoem ook de zorgen die u heeft over de frequentie. Vraag ondersteuning aan uw verzuimverzekeraar of arbodienst. Ga tijdens het gesprek na waarmee u de werknemer kunt ondersteunen en maak hierover afspraken. Als de werknemer er zelf niet uitkomt, kunnen bijv. aangepaste werktijden of tijdelijk aangepaste werkzaamheden een oplossing bieden.

Neem voor meer informatie contact met ons op, onze HR-specialisten helpen u graag!

Neem contact op

*
*
*
*
*

Meer blogs

Grip op verzuim, alles in één dossier

Data speelt een cruciale rol om de huidige situatie omtrent verzuim binnen de organisatie te bepalen. Hoe kunt u deze informatie registreren? We nemen u mee in de diverse modules.

Sprake van verzuim? We nemen u mee in de re-integratieverplichtingen

Indien een medewerker arbeidsongeschikt raakt, hebben zowel medewerker als werkgever re-integratieverplichtingen. De Wet Verbetering Poortwachter heeft als doel de re-integratie van zieke medewerkers te bevorderen en zo langdurig ziekteverzuim te voorkomen.

Gezonde werknemers, gezonde resultaten

Het welzijn van werknemers is van essentieel belang voor het succes van elke organisatie. Er zijn talrijke motiverende factoren om te investeren in duurzame inzetbaarheid en vitaliteit binnen de organisatie. Maar hoe pakt u dit aan?

Optimaliseer vitaliteit door de inzet van een fitness en/of fietsenregeling

Uw werknemers in beweging krijgen is één manier om de vitaliteit te vergroten. Als werkgever kunt u hieraan bijdragen door een fitness en/of fietsregeling aan te bieden aan uw werknemers. Maar hoe zitten deze regelingen in elkaar en wat hebben ze voor gevolgen op de loonstrook van uw werknemer?

Evalueren en digitaliseren

Voor het automatiseren van de gesprekscyclus maken we bij ESJ HR- en Salarisadvies gebruik van het HR-totaalpakket Daywize.

Implementatie van een gesprekscyclus

Als uw doel is om talent te behouden en een gezonde werkcultuur te bevorderen, dan is het implementeren van een gesprekscyclus, gericht is op dialoog en het voeren van constructieve gesprekken tussen werkgevers en werknemers, van onschatbare waarde.