Frequent ziekteverzuim: 3x of vaker per jaar?
Om mee te beginnen, er bestaat geen wettelijke definitie van de term ‘frequent ziekteverzuim’. In veel organisaties geldt echter de gouden regel dat 3 of meer ziekmeldingen per jaar als frequent worden beschouwd. Het gemiddelde ziekteverzuim per werknemer ligt in Nederland namelijk op één ziekmelding van 2 dagen.
Vaak meer aan de hand, signaal serieus nemen
Een Nederlandse werknemer is gemiddeld 1x per jaar ziek. Met een beetje pech kan dit 2x keer per jaar zijn, maar als een medewerker zich 3x per jaar ziek meldt, dan is er vaak meer aan de hand. Het is dus zaak dit signaal serieus te nemen.
Impact is groot
Frequent (kortdurend) ziekteverzuim lijkt misschien geen al te groot probleem, maar kan natuurlijk behoorlijke impact hebben op de werkvloer. Het regelmatig onverwacht uitvallen van een werknemer leidt tot extra druk op de rest van de collega’s. Het kan leiden tot het missen van deadlines en orders of bijv. tot frictie binnen het team, wanneer een van hen zich ogenschijnlijk gemakkelijk ziek meldt.
Ontslag?
Ontslag wegens frequent ziekteverzuim is ook niet voor niets als speciale ontslaggrond opgenomen in de wet. Het is goed te weten dat deze mogelijkheid er is voor het geval het verzuimgedrag van de werknemer niet verandert. Zorg dan wel voor een goed dossier. Hierin legt u vast wat de impact van het verzuim is op de organisatie en wat u heeft gedaan om de situatie te verbeteren.
Oorzaak?
Wanneer u constateert dat een werknemer frequent verzuimt, is het dus raadzaam om zo snel mogelijk actie te ondernemen en het gesprek met de betreffende werknemer aan te gaan. Wat zit er achter de regelmatige ziekmeldingen? Wellicht is de werknemer zich simpelweg niet bewust van zijn of haar gedrag. Het kan echter ook zo zijn dat er een specifieke oorzaak is. Door vroegtijdig het gesprek aan te gaan, kunt u grotere problemen en wellicht zelfs langdurige arbeidsongeschiktheid voorkomen.
Goede voorbereiding loont
Bereid u goed voor op een verzuimgesprek. Zorg dat u de ziekmeldingen (via een overzicht) paraat heeft en zorg voor een rustige ruimte die geschikt is om een vertrouwelijk gesprek te voeren.
Afspraken maken over oplossingen
Luister goed naar de werknemer en borduur voort op de antwoorden. Benoem ook de zorgen die u heeft over de frequentie. Vraag ondersteuning aan uw verzuimverzekeraar of arbodienst. Ga tijdens het gesprek na waarmee u de werknemer kunt ondersteunen en maak hierover afspraken. Als de werknemer er zelf niet uitkomt, kunnen bijv. aangepaste werktijden of tijdelijk aangepaste werkzaamheden een oplossing bieden.
Neem voor meer informatie contact met ons op, onze HR-specialisten helpen u graag!
Meer weten?
Meer blogs
Arbeidsmarktwetgeving op de schop; wat gaat er wijzigen?
Begin april is de voortgangsbrief van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verschenen. Hierin geeft hij een update over de hervorming van het arbeidsmarktbeleid in Nederland.
Mag u arbeidsvoorwaarden (tussentijds) wijzigen?
Arbeidsvoorwaarden wijzigen mag niet, tenzij...
Verkeersboetes belastingvrij vergoeden aan werknemers?
Wanneer uw werknemer bij de uitvoering van zijn werk een verkeersovertreding begaat, rijst de vraag of u de boete belastingvrij mag vergoeden. Dat geldt zeker als uw werknemer op uw verzoek te hard reed. Wat is er hier fiscaal bekeken mogelijk?
Disfunctionerende werknemer: arbeidsovereenkomst ontbinden?
Stel, u heeft een werknemer die onvoldoende functioneert. U moet het disfunctioneren bespreken met de werknemer en een verbetertraject mogelijk maken. Hoe werkt dit? Wanneer mag u de werknemer ontslaan?
Doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd?
Uw werknemer wil na de AOW-gerechtigde leeftijd doorwerken in uw onderneming. Welke regels gelden er voor deze werknemers en wat gaat er gelden met ingang van 1 juli 2023?
Representatieve medewerkers
U heeft er als werkgever belang bij dat uw werknemers representatief voor de dag komen en dus wilt u hier voorschriften voor geven. Wat is belangrijk om in de praktijk goed te bewaken en goed te regelen?