Hoe levert u een positieve bijdrage aan de ideale werkplek, thuis of op kantoor? 
 

GOEDE WERKOMSTANDIGHEDEN 

Medewerkers presteren beter
Medewerkers presteren beter op een goede werkplek. Een bureaustoel moet (ergonomisch) goed zitten, is in hoogte verstelbaar, het scherm van de computer of laptop staat op ooghoogte en medewerkers struikelen niet over allerlei kabels. Een medewerker die veel belt, heeft een headset en de verlichting en ventilatie zijn in orde. Een printer die per dag honderden kopietjes ‘uitspuugt’, staat niet naast het bureau, maar in een ruimte op de gang. Bewaak en regel dat de veiligheids-, gezondheids- en welzijnsaspecten van de werkplek in orde zijn. Het voorkomt niet alleen ziekteverzuim en uitval, maar het heeft ook een positieve invloed op de prestaties.  
 

WERKPLEK THUIS 

Werkplek thuis op orde?
Bij veel organisaties is de ‘vaste’ werkplek ergonomisch prima in orde. Vanwege de coronacrisis hebben veel medewerkers noodgedwongen thuisgewerkt en blijven dat (deels/hybride) doen. Bekend zijn de voorbeelden dat er aan de keukentafel gewerkt werd, soms zelfs met jengelende kinderen op de achtergrond. Bespreek regelmatig, en leg dit ook vast, hoe thuis en op het werk de noodzakelijke randvoorwaarden voor goed presteren eruitzien. Nodig uw medewerkers uit om met realistische ideeën te komen hoe deze voorwaarden te verbeteren. Laat hen meedenken!  
 

OPLOSSINGSGERICHT 

Medewerkers in de denk- en doe-stand
De insteek is medewerkers in de denk- en doe-modus te krijgen. Menig medewerker klaagt over bepaalde zaken en infecteert zijn collega’s met zijn gejeremieer. Niet alleen moet hij of zij daarmee stoppen, het houdt collega’s van hun werk en er wordt niets opgelost. Daag deze medewerkers dus eens uit met oplossingen te komen. Nu is niet alles op te lossen, zeker niet in één handomdraai en ook niet als het de werkplek thuis betreft, maar bij de pakken neer gaan zitten en klagen, is het andere uiterste. Denken in mogelijkheden leidt tot beweging, denken in problemen (daar is geen budget voor, dat hebben wij 5 jaar geleden al geprobeerd, daar is onze afdeling te klein voor) leidt tot stilstand.  
 

REALISME IS NATUURLIJK OP ZIJN PLAATS 

Denk in mogelijkheden
Natuurlijk is realisme op zijn plaats, maar als er bijvoorbeeld thuis een werkplek gecreëerd kan worden door het plaatsen van een dakkapel, kan dat zo maar een renderende investering zijn. Zeker als er afspraken worden gemaakt over het verdelen van de kosten, het structureel verminderen van de reiskostenvergoedingen en over terugbetaling als de medewerker bijvoorbeeld binnen 3 jaar vertrekt. Maar professionele oordoppen kunnen ook al veel soelaas bieden.  
 

DE TIJDMACHINEVRAAG STELLEN 

De tijdmachinevraag maakt medewerkers zelf verantwoordelijk stappen te zetten richting de voor hen ideale werkplek, thuis, op kantoor of een combinatie (hybride). Leg hen de volgende opdracht voor:

Je stapt over 12 maanden jouw ideale werkplek binnen. Je kijkt om je heen en komt tot de conclusie dat de afgelopen 12 maanden voor jou en de afdeling/organisatie de beste periode ooit is geweest. Je stuurt vervolgens vanuit de toekomst een kaartje aan jezelf. Beschrijf hoe jouw werkplek er dan uitziet, hoe jij idealiter jouw werkzaamheden verricht en welke 3 acties daartoe hebben geleid. 

 

Maak gebruik van de ervaringen van medewerkers van de afgelopen tijd bij het in kaart brengen van hun ideale werkplek. Dat kan thuis, op locatie of een combinatie van deze twee zijn. Vraag hun oplossingsgericht en realistisch te denken. 

Neem voor meer informatie of bij vragen contact op met onze specialisten via hrmadvies@esj.nl

Neem contact op

*
*
*
*
*

Meer blogs

Top 10 wijzigingen voor de werkgever 2025

Heeft u personeel in dienst? Werkt u met zzp’ers? Op 1 januari 2025 is er weer een flink aantal wijzigingen doorgevoerd voor u als werkgever en als dga. Wij wijzen u op tien belangrijke punten.

ZZP'ers of loondienst?

ZZP’ers die de regels niet naleven worden ook wel schijnzelfstandigen genoemd. We praten u bij over het handhavingsmoratorium en de wet VBAR.

Automatisering: de sleutel tot efficiënte recruitment en onboarding-processen

In de huidige, snel veranderende arbeidsmarkt is efficiëntie van cruciaal belang. Automatisering speelt hierin een sleutelrol, vooral bij recruitment en onboarding.

Als werkgever kunt u kosten besparen met de LIV en LKV

Er zijn verschillende financiële regelingen beschikbaar om werkgevers te ondersteunen bij het in dienst nemen en houden van personeel. Twee belangrijke regelingen zijn het Lage-inkomensvoordeel (LIV) en het Loonkostenvoordeel (LKV).

Prinsjesdag 2024: de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsrecht en HR

Wat staat er in de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid? Wij zetten de belangrijkste maatregelen voor HR uit het regeerprogramma voor u op een rij.

Inzetten op een leven lang ontwikkelen in uw organisatie?

Met de Stimuleringsregeling Leren en Ontwikkelen in het MKB (SLIM) ontvangt u maximaal € 24.999 subsidie voor het ontwikkelen en uitvoeren van een leer- en ontwikkeltraject.